W dużym skrócie jest podobna do “burzy mózgów”, jednak ma swoje odmienne zasady i często daje bardzo ciekawe rezultaty. W klasycznej “burzy mózgów” definiujemy zagadnienie i szukając rozwiązania przerzucamy się pomysłami, odsiewamy te gorsze i szukamy najlepszego.
Metoda SCAMPER nie pozwala na taką dowolność. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów, które pokazują nam, czym należy się kierować przy opracowaniu konkretnego zagadnienia:
- S - Substitute - Zastąp
- C - Combine - Połącz
- A - Adapt - Dostosuj
- M - Magnify - Powiększ
- P - Put to Another Use - Wykorzystaj do innych celów
- E - Eliminate - Wyeliminuj
- R - Reverse - Odwróć
Jest to bardzo pomocna i lubiana przez speców od marketingu technika, szczególnie jeżeli chcemy wymyślić coś nietypowego, żeby przyciągało uwagę klientów i zapadło im w pamięć.
Kiedy ją poznałam, okazało się, że stosowałam ją niemal od urodzenia. Zwłaszcza “S”, “A” i “P”. Jeżeli trzeba wbić gwóźdź w ścianę, a nie ma młotka, to metodą zastąpienia możemy chwycić za żeliwną pokrywę od garnka (ja przynajmniej chwyciłam) i ten gwóźdź wbić (i udało się). Gdy nie ma śrubokręta, a trzeba przykręcić drzwiczki do szafy, to można użyć noża.
To są najprostsze przykłady stosowania SCAMPER-a. Coś bardziej oryginalnego? Proszę bardzo. Na szkoleniach z marketingu ta technika jest często omawiana przy okazji zagadnienia, jaką reklamę należy nagrać, aby była ciekawa nie tylko dla odbiorcy, a także dla algorytmu wyszukiwarki. Tu już trzeba trochę pomyśleć. Reklama musi być oryginalna i przyciągająca uwagę, taka sama, jaką mają wszyscy, ale jednak inna. Załóżmy, że jesteśmy producentem butów i produkujemy fajne buty sportowe, jest się czym pochwalić. Jeżeli przygotujemy film reklamowy, gdzie aktor/aktorka biegnie po lesie, pokonuje przeszkody, wspina się w parku linowym i to wszystko dzieje się w ładnej scenerii, to będzie to film poprawny, ale z marketingowego punktu widzenia nudny i co gorsza - potencjalni klienci zapewne albo od razu po obejrzeniu o nim zapomną, albo zamkną go, zanim zdąży się cały odtworzyć. A jaki film będzie ciekawszy i bardziej zapadnie widzom w pamięci? Taki gdzie zastosowano E, gdzie pokazuje się jak zawiązywać buty … ELIMINUJĄC jedną rękę. Taka reklama na pewno zapadnie widzom w pamięć, skłoni do refleksji, a także zostanie lepiej oceniona przez algorytm wyszukiwarki.
Wystarczy już tych dygresji - skoro zajmuję się zawodowo opatrywaniem ran, to będzie o plastrach. Będzie można przy okazji poćwiczyć zdolności manualne, przestrzenne, kreatywne, a nawet muzyczne - swoje i swojego dziecka.
Proponuję obudzić w sobie innowacyjność i pomyśleć, czym można zająć dziecko, jaką zabawę plastyczną zorganizować, gdy siedzimy w poczekalni u lekarza, a czas oczekiwania się przedłuża Nie mamy ze sobą zabawek, ale za to mamy w torebce plastry (zawsze powinny tam być, na wszelki wypadek!). Rozwiązując to zadanie pokażę Wam, jak działa SCAMPER.
S - Substitute - Zastąp
Zastąpmy kawałki bibuły lub kolorowych wycinanek (których nie mamy) plastrami. Na kartce papieru (zazwyczaj są w poczekalniach kartki lub kolorowanki oraz kredki dla dzieci) z plastrów możemy wyklejać domki, ludziki, autka i drzewa, generalnie wszystko, co przyjdzie do głowy, a nie jest zbyt skomplikowane.
C - Combine - Połącz
Potrzebujemy czterech mniej więcej jednakowych kawałków papieru, 4 plastrów Happy Tatoo z postaciami - myszką, krabem, rybką i zabawnym insektem. Do każdego kawałka papieru przyklejamy jeden plaster, jednocześnie łącząc go z kredką - uzyskujemy 4 kukiełki, za pomocą których można pobawić się w teatrzyk, odgrywając jakąś prostą historyjkę.
A - Adapt - Dostosuj
Skoro jesteśmy w przychodni, to jest to idealna sytuacja, aby pobawić się w lekarza. Torebka mamy to torba lekarska. Lekarzem jest dziecko. Mama wciela się kolejno w różnych pacjentów, zgłasza się do “lekarza” i opowiada mu historyjki w rodzaju - “wspinałam się wysoko na drzewo, otarłam kolano, poproszę o plaster”.
M - Magnify - Powiększ
Ile plastrów można nakleić na jeden palec? Ile się zmieści? 5 czy 8? Sprawdźcie to, oklejając (powoli) paluszek dziecka.
P - Put to Another Use - Wykorzystaj do innych celów
Jak inaczej można wykorzystać plaster? Może jako grę w memory. Odwracamy plastry z nadrukiem saszetkami do góry (idealnie będą pasować HAPPY TATTOO) i otwieramy po kolei szukając pary. Kto znajdzie więcej par, ten wygrywa.
E - Eliminate - Wyeliminuj
Zabawa w małego naukowca - co będzie, jeżeli odczepimy wkład chłonny od plastra? Czy plaster da się rozerwać rękami? Czy ta mała poduszeczka może być poduszeczką dla misia (rysujemy schematycznego misia, jeżeli nie mamy żadnego pod ręką)?
R - Reverse - Odwróć
Oj, chyba już nas wołają do gabinetu. Tą literkę wykorzystamy przy następnej wizycie!